Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia - Incursions into the imaginary
 

 

 

IMAGINARUL ȘI ADAPTĂRILE TEXTULUI LITERAR


L’IMAGINAIREET LES ADATPTATIONS DU TEXTE LITTÉRAIRE

 

LITERARY ADAPTATIONSAND THE IMAGINARY

vol. 16, Nr. 1

 

 

 

CUPRINS:

 

 

 

Editorial / 8

 

Cuvînt înainte / 19

 

 

IN HONOREM Maria HOLHOȘ – 70 /29

 

Maria HOLHOȘ, Andra Gabriela HOLHOȘ, DEMERSUL SATIRIC – PUNTE DE LEGATURĂ


ÎNTREROMANUL „NUMELE TRANDAFIRULUI”, DE UMBERTO ECO ȘI ECRANIZĂRILE


OMONIME [THE SATIRICAL APPROACH – A BRIDGE BETWEEN UMBERTO ECO’S NOVEL

 

“THE NAME OF THE ROSE” AND ITS SCREEN ADAPTATIONS] / 33

 

 

Jean-Jacques WUNENBURGER, MITOFORIE: FORME ȘI TRANSFORMĂRI ALE MITULUI

 

[MYTHOPHORY: FORMS AND TRANSFORMATIONS OF MYTH] / 58

 

 

Katarina MARINČIČ, LES CONTES D’HOFFMANN : DE L’ALLEMAND VERS LE FRANÇAIS,


DE LA LITTÉRATURE À L’OPÉRA, DE L’OPÉRA AU CINÉMA [HOFFMAN’S TALES: FROM

 

GERMANINTO FRENCH, FROM LITERATURE INTO OPERA, FROM OPERA INTO FILM] / 85

 

 

Ionel BUȘE, IMAGINARUL MITIC AL NEMURIRII ÎN METAMORFOZE LITERARE ȘI


CINEMATOGRAFICE: „TINEREȚE FĂRĂ TINEREȚE” DE MIRCEA ELIADE

 

[THE MYTHICAL IMAGINATION OF IMMORTALITY IN LITERARY AND

 

CINEMATOGRAPHIC METAMORPHOSES: YOUTH WITHOUT YOUTH” BY MIRCEA

 

ELIADE] / 108

 

 

De la pagina scrisă la ecran

 

 

Felix NICOLAU, THE CINEMATOGRAPHIC INNARDS OF JOSEPH HELLER´S


“CATCH-22” / 133

 

 

Luminița TODEA, “DAMSEL” – DECONSTRUCTING THE QUEST: GENDER ROLES


AND HEROISM IN THE FILM AND NOVEL ADAPTATION / 145

 

 

Gabriela CHICIUDEAN, PRIVIREA PRIVILEGIATĂ A „PERSONAJULUI-FILTRU”


ÎNTRE CONTEMPLARE ȘI INTERDICȚIE, ÎN FILMUL „SPĂRGĂTORUL DE NUCI


ȘI CELE PATRU TĂRÂMURI” [THE PRIVILEDGED GAZE OF THE “FILTER CHARACTER”

 

BETWEEN CONTEMPLATION AND PROHIBITION, IN THE MOVIE

 

THE NUTCRACKER AND THE FOUR REALMS”] / 164

 

 

Bogdan-Alin IMBRI, Marius-Mircea CRIȘAN, THE JOKER.


THE PROFILE AND PHILOSOPHY OF A CHARACTER THROUGH LITERATURE,


COMICS, AND FILM / 181

 

 

Dana VUCKOVIC, BRIDGING THE GAP” BETWEEN CANONICITY,


CELEBRITY, AND CURRICULUM VIA CULTURE-TEXTS: THE SECRETS


OF THE PRINCESSE DE CADIGNAN AND ITS TV-FILM AND CINEMATIC


ADAPTATIONS (1960, 1982, 2023) / 207

 

 

Rodica Gabriela CHIRA, « ARTIFICIAL INTELLIGENCE », UN FILM


SITUÉ ENTRE SF ET FANTASY [“ARTIFICIAL INTELLIGENCE”, A MOVIE

 

SITUATED BETWEEN SF AND FANTASY] / 232

 

 

Literatura dinspre și înspre alte arte

 

 

Alina BAKO, LA FUGUE ROMANESQUE : UNE EXPÉRIENCE TRANSMÉDIALE

 

[THE NOVELISTIC FUGUE: A TRANSMEDIAL EXPERIENCE] / 261

 

 

Alina-Liana PINTICAN PETRIȘ, LA PRATIQUE INTERTEXTUELLE DANS


L’ŒUVRE DE PIERRE MICHON [THE INTERTEXTUAL APPROACH

 

IN THE WORK OF PIERRE MICHON] / 287

 

 

Comunicare interculturală

 

 

Gabriel-Dan BĂRBULEȚ, FLOUTING THE COOPERATIVE PRINCIPLE


IN CROSS-CULTURAL COMMUNICATION: MISUNDERSTANDINGS


AND PRAGMATIC FAILURES / 323

 

 

Laura-Rebeca STIEGELBAUER, AI AND MULTILINGUAL COMMUNICATION:


ACCURACY, TRUST AND LINGUISTIC EQUITY IN HIGHER


EDUCATION AND HEALTHCARE / 339

 

 

Varia

 

 

Lucian Vasile BÂGIU, RESTITUTIO (1): DOCTORANZII PROFESORULUI


MIRCEA BRAGA. DOSAR DE STUDIU [RESTITUTIO (1): PROFESSOR MIRCEA BRAGA’S

 

DOCTORAL STUDENTS. A STUDY FILE] / 361

 

 

Colaboratori la acest număr / 382

 

 

IMAGINARUL ȘI ADAPTĂRILE TEXTULUI LITERAR

L’IMAGINAIREET LES ADATPTATIONS DU TEXTE LITTÉRAIRE

LITERARY ADAPTATIONSAND THE IMAGINARY

vol. 16, Nr. 2

 

 

CUPRINS:

 

Editorial / 8


 

Cuvânt înainte / 17

           

 

De la pagina scrisă la ecran

 

 

Petru Ștefan IONESCU, THE HORROR OF MISREADING:


POE’S LITERARY INTENT AND THE PROBLEM OF CONTEMPORARY ADAPTATION / 29

 

 

Corina Mariana MITRULESCU, FROM PAGE TO SCREEN: MALE GAZE,


FEMALE OPPRESSION, AND DOCILE BODIES IN “THE HANDMAID’S TALE / 48

 

 

Cristina-Ileana ROGOJINĂ, UP TO ADAM (AND EVE): THE FILM ADAPTATIONS


OF MIRCEA ELIADE’S FANTASTIC FICTION / 66

 

 

Rebeca-Rahela MARCHEDON, TRAUMĂ ȘI SUFERINȚĂ ÎNTRE PAGINĂ ȘI ECRAN


– „BĂIATUL CU PIJAMALE ÎN DUNGI” [TRAUMA AND SUFFERING BETWEEN

 

THE PAGE AND THE SCREEN

 

THE BOY IN THE STRIPED PYJAMAS”] /93

 

 

Ioana-Camelia BRUSTUR, FAME AND ROMANCE. THE CINEMATIC VOICE


OF “THE DYING ANIMAL” / 116

 

 

Alexandru-Bogdan PÂRLIȚEANU, AN ANALYSIS OF THE USAGE OF


ANALEPSIS AS A NARRATIVE TECHNIQUE IN KAZUO ISHIGURO’S


“NEVER LET ME GO” / 134

 

 

Literatura dinspre și înspre alte arte

 

 

Liliana DANCIU, EVAZIUNE ONIRICĂ DIN COTIDIANUL DISTOPIC


ÎN MATRICEA MITOPOETICĂ A FIINȚEI: „NUNȚILE NECESARE” DE


DUMITRU ȚEPENEAG [DREAMLIKE ESCAPE FROM DYSTOPIAN EVERYDAY

 

LIFE INTO THE MYTHOPOETIC MATRIX OF BEING: THE NECESSARY MARRIAGE”

 

BY DUMITRU ȚEPENEAG] / 149

 

 

Raluca-Denisa NICOARĂ, POLISEMIA SIMBOLICĂ A CRONOTOPULUI


ÎN ADAPTĂRILE DRAMATICE ALE MITULUI MEȘTERULUI MANOLE

 

[THE SYMBOLIC POLYSEMY OF THE CHRONOTOPE IN DRAMATIC ADAPTATIONS

 

OF THE MYTH OF MASTER MANOLE] / 178

 

 

Iuliana PĂUNESCU (VORONEANU), DIMENSIUNEA IMAGINARULUI ȘI ADAPTĂRI


ALE TEXTULUI ÎN PIESA „MIA” (CĂTĂLINA FLORINA FLORESCU)

 

[THE DIMENSION OF THE IMAGINARY AND ADAPTATIONS OF THE TEXT

 

IN THE PLAY MIA” (CĂTĂLINA FLORINA FLORESCU)] / 190

 

 

Comunicare interculturală

 

 

Raul PAȘCALĂU, TRANSLATION – A BRIDGE BETWEEN CULTURES IN TRANSITION / 209

 

 

Andra-Iulia URSA, AMERICAN MOVIE TITLE TRANSLATION AND FUNCTIONAL


EQUIVALENCE: A ROMANIAN-FRENCH COMPARISON / 224

 

 

Adina BOTAȘ, RIDICULING AS AN EXPRESSION OF CULTURAL IMAGINARY


IN POLITICAL DISCOURSE. AN ANALYSIS OF GENDERED REMARKS


IN RECENT PRESIDENTIAL DEBATES / 243

 

 

Varia

 

 

Ilona DUȚĂ, STRATIFICĂRI ALE IMAGINARULUI ÎN CARTOGRAFIA


EULUI SUPRAREALIST („CALEA ȘEARPELUI” DE GELLU NAUM)

 

[STRATIFICATIONS OF THE IMAGINARY IN THE CARTOGRAPHY

 

OF THE SURREALIST SELF (THE PATH OF THE SNAKE” BY GELLU NAUM)] / 267

 

 

Maria MUREȘAN, NEW HISTORICISM AGAINST THE BACKGROUND


OF CONTEMPORARY SCHOOLS OF CRITICAL THEORY / 294

 

 

Maria BÎSCAL (OPREA), ROMANUL „CIULEANDRA” – O ABORDARE


STILISTICĂ [THE NOVEL CIULEANDRA” – A STYLISTIC APPROACH] / 313

 

 

Paul NANU, teatrul lui florian zeller. O esteticĂ a pierderii și a confuziei

 

[Florian Zeller’s theatre. An aesthetics of loss and confusion] / 326

 

 

Cronici

 

 

Rodica Gabriela CHIRA, UN AMPLE DISCOURS SUR LA PLASTICITÉ


ET SA RENCONTRE AVEC LE THÉÂTRE DE SAMUEL BECKETT

 

[A BROAD DISCOURSE ON PLASTICITY AND ITS ENCOUNTER

 

WITH THE THEATER OF SAMUEL BECKETT] / 339

 

 

Crina HERȚEG, A GLIMPSE AT THE DISCOURSE OF NEWS VALUES / 355

 

 

Colaboratori la acest număr / 363